Notowana na GPW w Warszawie spółka Creotech Instruments kontynuuje bliską współpracę z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej w obszarze monitorowania lotów bezzałogowych statków powietrznych (BSP). W ramach realizacji wspomnianej umowy z PAŻP rozszerzony został zakres funkcjonalności dostarczonego przez Creotech Instruments w roku 2020 zestawu stacji naziemnych przeznaczonych do monitorowania operacji bezzałogowych statków powietrznych, wyposażonych w transpondery ADS-B. Wdrożona modyfikacja, przy zastosowaniu techniki multilateracji, pozwala na wykorzystanie informacji o położeniu monitorowanych dronów. Realizowane przez Creotech Instruments zadanie obejmowało również opracowanie metod analizy, negocjacji i filtracji danych przekazywanych do systemu Pansa UTM, wykorzystywanego przez PAŻP. Spółka była także odpowiedzialna za stworzenie systemu prezentacji bieżącej informacji o położeniu wielu równocześnie monitorowanych obiektów w czasie zbliżonym do rzeczywistego.
– Wdrożenie nowej technologii w monitorowaniu ruchu BSP pozwala na fizyczną weryfikację informacji dotyczących lokalizacji poszczególnych dronów, co ma szczególne znaczenie z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa samych lotów, jak i ochrony dedykowanych obszarów, obiektów oraz ludności. Nowa funkcjonalność pozwala w szczególności na wykrywanie przypadków tzw. „spoofingu” czyli operacji w niedozwolonym obszarze z równoczesnym przekazywaniem nieprawdziwych informacji o aktualnej pozycji. – mówi Jacek Kosiec, Wiceprezes Creotech Instruments S.A.
Opracowany na potrzeby PAŻP system weryfikacji pozycji odbywa się z zastosowaniem techniki multilateracji, tj. określania współrzędnych w przestrzeni na podstawie różnic w czasie odbioru sygnału przez odpowiednio rozmieszczone stacje naziemne. System umożliwia śledzenie i prezentację aktualnego położenia wielu statków powietrznych wyposażonych w transpondery ADS-B. Prezentuje także współrzędne przekazywane w treści systemu ADS-B oraz podstawowe informacje o obiekcie, takie jak identyfikacja, wysokość, prędkość, kierunek lotu, jak również zweryfikowane położenie obiektów oraz wartość ewentualnych rozbieżności w metrach.
Dotychczasowe rezultaty w pełni potwierdziły przydatność i wiarygodność zastosowanego rozwiązania. Dalsze prace będą obejmowały kalibrację systemu a w szczególności optymalizację algorytmu oraz rozmieszczenia zestawu stacji naziemnych w celu uzyskania maksymalnej możliwej dokładności i niezawodności.