Creotech Instruments S.A. realizuje projekt SAMPLE, w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, współfinansowany przez Unię Europejską. Całe przedsięwzięcie ma na celu opracowanie Systemu do Automatycznego Monitorowania Przeszkód Lotniczych.
System SAMPLE zapewni innowacyjne w skali międzynarodowej możliwości:
- Ciągłego monitorowania poruszania się statków powietrznych w tym podejścia do lądowania i odchyleń od dozwolonej ścieżki podejścia;
- Utworzenia kompletnej i wiarygodnej bazy eTOD;
- Zapewnienia danych i nadzoru dla wykonywania automatycznych i autonomicznych lotów BSP.
Głównym celem całego projektu jest opracowanie kompleksowego systemu SAMPLE umożliwiającego wykrywanie i monitorowanie przeszkód lotniczych (zgodnie ze standardami ICAO) z funkcjami wizualizacji analizy ryzyka, raportowania i automatycznej notyfikacji. Najważniejszym atutem tego systemu będzie zdolność automatycznego generowania danych dotyczących przeszkód lotniczych i terenu na podstawie zdjęć satelitarnych (Earth Observation) oraz danych suplementarnych.
System będzie dedykowany do zastosowań w lotnictwie, lotach BSP (bezzałogowych statków powietrznych), podczas operacji śmigłowcowych na terenie RP (np. HEMS) i innych. Rozwiązanie to zakłada wykorzystanie wysokorozdzielczych danych satelitarnych w celu detekcji obiektów terenowych metodami fotogrametrycznymi oraz opracowanie metod wykorzystania innych dostępnych źródeł informacji umożliwiających utworzenie szczegółowej i aktualnej bazy danych o przeszkodach lotniczych znajdujących się na wybranym terenie.
Rezultaty projektu będą wykorzystywane przez podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu lotniczego i pozwolą na realizację formalnych wymagań dotyczących monitorowania przeszkód w określonych obszarach lotnisk i lądowisk.
Projekt jest realizowany przez konsorcjum, we współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej oraz firmą AP-TECH. Creotech Instruments jest liderem tego przedsięwzięcia.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w kwocie 12 724 798,38 zł. Dotacja pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, poddziałanie 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa”. Wartość całego projektu wynosi: 17 515 932,69 zł.
Projekt jest realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka 3_2020