Creotech Instruments coraz bliżej zakończenia innowacyjnego na skalę międzynarodową projektu SAMPLE

Plane lands at an airfield at the sunset

Creotech Instruments – notowana na GPW spółka działająca w segmencie Deep – Tech, jest liderem konsorcjum tworzącego system SAMPLE, który ma posłużyć do automatycznego monitorowania przeszkód powietrznych. Spółka niedawno zakończyła kluczowy etap prac, związany z opracowaniem metodyki wyznaczania wysokości przeszkód napotkanych podczas lotu. Przedsięwzięcie skierowane jest do szeroko pojętej branży lotniczej i z powodzeniem znajdzie zastosowanie podczas lotów bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czy operacji śmigłowców na terenie RP. Projekt realizowany jest przy współpracy z Państwową Agencją Żeglugi Powietrznej oraz AP-Tech Sp. z o.o. Jego wartość wynosi ponad 17 mln zł.

– Od prawie dwóch lat nasi eksperci opracowują innowacyjny projekt SAMPLE, który ma celu rozwinąć polski system automatycznego monitorowania przeszkód lotniczych. Projekt zapewni kompleksowe śledzenie obiektów będących przeszkodami lotniczymi dla statków powietrznych, w tym podejścia do lądowania i odchylenia od dozwolonej ścieżki podejścia. Prace idą zgodnie z planem. Niedawno zakończyliśmy kluczową fazę rozwoju projektu, polegającą na opracowaniu metodyki wyznaczania wysokości potencjalnych przeszkód lotniczych. Prototyp systemu jest już w pełni funkcjonalny i umożliwia zaplanowanie testów walidacyjnych przez konsorcjantów: AP-Tech oraz PAŻP. Zakończyliśmy również produkcję odbiorników ADS-B pierwszego prototypu wyposażonego w trzy różne czujniki ciśnienia. System został zweryfikowany w warunkach laboratoryjnych, w zakresie poprawności działania od strony elektronicznej oraz transferu danych. Połączenie możliwości technologii ADS-B z uzyskiwanymi przez system automatycznego monitorowania przeszkód lotniczych pozwoli stworzyć spójne środowisko analizujące i dbające o bezpieczeństwo operacji lotniczych – mówi Piotr Mazur, Kierownik Projektu w Creotech Instruments S.A.

Prototyp systemu SAMPLE jest w stanie określić napotkane podczas lotu obiekty i przeszkody na podstawie fuzji danych wejściowych, tj.: zobrazowania satelitarne, chmury punktów – skaning laserowy, produkty fotogrametryczne przy lotach bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czy dane suplementarne. Docelowo system będzie posiadał funkcje wizualizacji analizy ryzyka, raportowania i automatycznej notyfikacji.

Projekt powstaje w ramach programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a środki na jego rozwój pochodzą z funduszy europejskich (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Program Operacyjny Inteligentny Rozwój).

– Biznes Creotech Instruments opiera się na zdywersyfikowanych obszarach działalności, co niewątpliwie jest naszą przewagą. Poza branżą kosmiczną i tworzeniem zaawansowanej elektroniki sterującej komputerami kwantowymi, od lat działamy także w coraz mocniej rozwijającym się segmencie Earth Observation. Wiąże się to z dostarczaniem zaawansowanego oprogramowania nadzorującego szeroko pojęty ruch lotniczy. Projekt SAMPLE, z uwagi na jego duży potencjał i szerokie zastosowanie, jest dla nas ważnym projektem. Jego wdrożenie pozwoli na wsparcie lotów BSP, czy też operacji śmigłowców na terenie Polski. – dodaje Grzegorz Brona, Prezes Zarządu w Creotech Instruments S.A.

W portfolio spółki znaleźć można m.in. system GREY, opracowywany wspólnie z Partnerami. Jego głównym celem jest dostarczenie operatorom dronów niezbędnych analiz ryzyka planowanego lotu, m.in. wizualizacji topograficznej. Usługa dostępna jest na rynku od lutego 2022 r., a projekt powstał we współpracy z firmą Droneradar oraz Wrocławskim Instytutem Zastosowań Informacji Przestrzennej i Sztucznej Inteligencji.

ico_newsletter Zapisz się, aby otrzymywać najnowsze wiadomości:
ico_newsletterDziękujemy.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.