
Projekt Sample
Nieustannie dostarczane na Ziemię dane, które pomagają przewidzieć gwałtowne i groźne zjawiska meteorologiczne, badać stan roślinności, przemieszczanie się obiektów, określać np. możliwość występowania osuwisk na terenach górniczych, mogą służyć również do tworzenia map bezpieczeństwa ruchu lotniczego w okolicy lotnisk.
Innowacyjny w skali świata system będzie zasilany w wysokorozdzielcze dane satelitarne (Earth Observation) uzyskiwane metodami fotogrametrycznymi, a także wszelkie informacje z aktualnych bazy danych o przeszkodach lotniczych. Będzie wykorzystywany zarówno w lotnictwie załogowym i podczas operacji śmigłowcowych (np. HEMS), jak i w lotach bezzałogowych statków powietrznych (dronów).
Wykrywanie przeszkód lotniczych – zautomatyzowana baza eTOD (Electronic Terrain and Obstacle Database) dla lotnictwa.
Projekt sponsorowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) i realizowany we współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP) i spółką AP-TECH, którego celem było zaprojektowanie i wdrożenie zaawansowanego systemu do precyzyjnego wykrywania i monitorowania przeszkód lotniczych, pozwalającego również na analizę ryzyka oraz automatyczną notyfikację. SAMPLE przeznaczony jest do wykrywania przeszkód lotniczych na wybranym obszarze w otoczeniu lotnisk, zgodnie z wymaganiami Aneksu 15 ICAO. System jest również przeznaczony do wykonywania analiz przed lotem w operacjach bezzałogowych statków powietrznych lub operacjach śmigłowcowych (np. Lotniczego Pogotowia Ratunkowego).
Podstawowa funkcjonalność SAMPLE oparta jest na integracji danych dotyczących przeszkód wykrytych przy użyciu wysokiej rozdzielczości zdjęć satelitarnych z danymi i informacjami pozyskanymi z innych źródeł, w tym dotyczącymi niestrzeżonych lądowisk monitorowanych za pomocą ulepszonego systemu HRESS firmy AP-TECH opartego na ciągłym monitoringu wideo.
Pełny zakres funkcjonalności systemu SAMPLE obejmuje:
- Automatyczne lub półautomatyczne generowanie i aktualizacje bazy eTOD w standardowych formatach stosowanych w lotnictwie
- Trójwymiarową wizualizację informacji o pokryciu terenu i przeszkodach lotniczych w monitorowanym/nadzorowanym obszarze
- Monitorowanie i nadzór nad operacjami lotniczymi i lotami bezzałogowych statków powietrznych w trybie BVLOS, czyli poza zasięgiem wzroku, w czasie rzeczywistym pod kątem wykrytych i monitorowanych przeszkód, przy wykorzystaniu technologii ADS-B i MLAT oraz radaru z automatyczną notyfikacją zdarzeń, analizą i raportowaniem
- Integrację z wyspecjalizowanymi systemami PAŻP i ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego)
System jest również przeznaczony do analizy powierzchni terenu i wykrywania przeszkód na obszarach operacji bezzałogowych statków powietrznych, wspierając analizę ryzyka przed lotem (SORA) i zwiększając bezpieczeństwo lotu, zwłaszcza w trybie BVLOS. SAMPLE może być również wykorzystany komercyjnie poza lotnictwem, na przykład w celu wspierania badań pola widzenia (LOS) wykonywanych przez operatorów telekomunikacyjnych do celu planowania połączeń radioliniowych.